מחקרים 03.04.2016

חסר ויטמין D בהריון מעלה סיכון לטרשת נפוצה בצאצאים

מחקר מקרה ביקורת מצביע על סיכון כמעט כפול לטרשת נפוצה הנשקף מרמות נמוכות של ויטמין D בדם האם בהריון, טיפול לא מחליש את הקשר ויתכן כי מדובר בסמן בלבד

טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

הקשר בין ויטמין D לטרשת נפוצה עולה מפעם לפעם במחקרים שונים. בין היתר מספר עבודות הצביעו על קשר אפשרי בין רמות הויטמין בדם האם בזמן הריון לבין הסיכון העתידי לטרשת נפוצה של הילדים. חוקרים מפינלנד ביקשו להעמיק עוד בסוגיה וערכו מחקר שבדק האם רמות הריוניות נמוכות של ויטמין D אכן תורגמו לסיכון ארוך טווח לטרשת נפוצה בכ 200 ילדים של נשים פיניות. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA NEUROLOGY.

לטובת מחקר מקרה ביקורת מקונן החוקרים סרקו את עוקבת האמהות The Finnish Maternity Cohort, ואתרו 193 בני אדם שאובחנו כלוקים בטרשת נפוצה לפני דצמבר 2009 אשר אמהותיהם נכללו בעוקבה הפינית ולגביהן היה מידע זמין אודות רמות ויטמין D הריוניות. ל 176 מקרי מחקר הוצמדו 326 מקרי ביקורת מותאמי מקום לידה בפינלנד, מועד נטילת דגימת הדם לויטמין D מהאם במהלך ההריון, גיל האם ומועד הלידה של תינוק נשוא המחקר. תוצאות המחקר הראשיות הוגדרו כסיכון לטרשת נפוצה והקשר בין סיכון זה לרמות ויטמין D של האם בהריון. כלים סטטיסטיים כגון רגרסיה לוגיסטית מותנית שימשו את החוקרים בנסיונם לחדד את הקשר תוך תקנונים נוספים למין הילד, שבוע ההריון ועונת השנה בהם ניטלו דגימות הדם.

163 מ 193 הנחקרים שנכללו ו 218 מ 331 נחקרי הביקורת היו נשים. 70% מדגימות הדם ניטלו בשליש ההריון הראשון. הרמה הממוצעת של ויטמין D בקרב האמהות נפלה בטווח הנמוך - בלתי מספק של ויטמין D והייתה מעט גבוהה יותר בקרב אמהות בקבוצת הביקורת (15.02 נ"ג/מ"ל לעומת 13.86 נ"ג/מ"ל). חסר ויטמין D (רמה הנמוכה מ 12.02 נ"ג/מ"ל) במהלך ההריון נקשרה לסיכון כמעט כפול לטרשת נפוצה בקרב הצאצאים (סיכון יחסי 1.90, 95% רווח בר סמך 1.2-3.01, P=0.006) בהשוואה לנשים עם רמות ויטמין D גבוהות יותר. לא זוהה קשר מובהק בין עליה ברמות הויטמין (הודות לטיפול) לבין הסיכון לטרשת נפוצה.

לסיכום, החוקרים מתריעים כי רמות נמוכות של ויטמין D במהלך הריון קשורות לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה בקרב הילדים שנים מאוחר יותר. טיב הקשר אינו ברור, יתכן ומדובר בסמן בלבד, ביחוד לאור העובדה שטיפול ועליה ברמת הויטמין אינם משפיעים מהותית על הסיכון.

מקור:

Munger KL, Åivo J, Hongell K, Soilu-Hänninen M, Surcel H, Ascherio A. Vitamin D Status During Pregnancy and Risk of Multiple Sclerosis in Offspring of Women in the Finnish Maternity Cohort. JAMA Neurol.Published online March 07, 2016. doi:10.1001/jamaneurol.2015.4800.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ויטמין D,  טרשת נפוצה,  הריון
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו